1. Om faget
Erhvervsøkonomi er et samfundsvidenskabeligt fag, der omfatter viden og kundskaber om virksomheden og dens omverden, marketing, strategi, økonomi, organisation og ledelse. Genstandsfeltet for faget er virksomheder og deres interaktion med omverdenen. I forbindelse med SRP skal du overveje, hvad erhvervsøkonomis metoder, teori og modeller kan bidrage med til løsningen af dine problemstillinger.
Erhvervsøkonomi kan indgå i SRPer med fag fra alle fakulteter:
2. Hvordan arbejder man i erhvervsøkonomi i de store skriftlige opgaver?
Metodiske overvejelser
I erhvervsøkonomi arbejder man med casemetoden, dvs. at du tager udgangspunkt i en eller flere virksomhed, som du analyserer ved hjælp af erhvervsøkonomiske teorier, modeller og begreber. I tilfældet med flere virksomheder bruger du den komparative metode, hvor du analyserer og sammenligner flere virksomheder.
Du kan også vælge en innovativ tilgang, hvor du undersøger et konkret problem, udarbejder et innovativt løsningsforslag og vurderer løsningsforslaget. Det kan både handle om en konkret virksomhed eller i forbindelse med iværksætteri.
Fokus er på anvendelse af erhvervsøkonomiske teorier, modeller og begreber på en eller flere virksomheder.
Teori og materiale:
Teori: Modeller og begreber hentet fra diverse erhvervsøkonomiske lærebøger, herunder grundbøgerne ”Luk virksomheden op!” og ”Virksomhedsøkonomi i videnssamfundet”
Empirisk materiale:
Her kan du se eksempler på opgaveformuleringer i SRPer med erhvervsøkonomi: Erhvervsøkonomi, Opgaveformuleringer I SRP
3. Videnskabsteoretiske begreber i erhvervsøkonomi
Eksperimentel/Observationel
Eksperimentel anvendes om viden eller om en metode, som er baseret på eksperimenter(forsøg). Observationel anvendes om viden eller om en metode, som er baseret på observationer.
Eksperimentel: Hvordan virker markedsføring ift. særlige segmenter. Hvordan virker forskellige tiltag overfor særlige målgrupper(markedsføring og ledelse).
Observationel: Observationer af salgskanaler, hvor mange besøgende, hvordan reagerer kunder ift. forskellige markedsføringstiltag.
Formel/empirisk
Det empiriske er det observerede materiale fra casen, det kan være både kvalitativt og kvantitativt materiale. Det formelle er erhvervsøkonomiske teorier og modeller som bruges til at give en dybere forståelse af casen.
Eksempel: En given virksomheds udvikling i salg(empiriske) på baggrund af viden om de 4 p´er(formelle).
En virksomheds udvikling i resultat(empirisk) på baggrund af modeller(formelle) om konkurrenceforhold i branchen.
Induktiv/deduktiv
Deduktion betyder generelt set, at man har en påstand (en teori, en hypotese, en model), som man indsamler data for at verificere eller falsificere.
Induktion betyder generelt set, at man gør sig en bunke erfaringer, observationer, indsamling af data, som man ser et mønster i og derefter opstiller en teori på basis af.
Hvis du opstiller en hypotese og derefter undersøge om den holder stik – så arbejder du deduktivt.
Eksempel:
Kvalitativ/kvantitativ
Kvalitativ: metode der fokuserer på egenskaberne og dermed karakteren af et fænomen (uden at tælle eller måle talværdier). Interviews af kunder f.eks. oplevelse af markedsføringsindsats eller ekspertudtalelser.
Kvantitativ: metode der omsætter registreringer af mængder til tal, så der kan foretages beregninger på resultaterne – ofte for at udlede generaliseringer. Optællinger, registreringer f.eks. udviklingen i aktiekurser, antal besøg på en hjemmeside, markedsføring.