1. Om religionsfaget
Helt overordnet undersøger vi religionernes oprindelse, deres historiske udvikling, deres nutidige skikkelser og deres virkningshistorie. Religionsfaget er dog langt fra kun et fag, hvor du dykker ned i religioners historie, der kan være lige så meget fokus på religiøse aktører og deres brug af religion. Vi arbejder også med etiske og filosofiske positioner – både religiøse og ikke-religiøse.
Du skal overveje, om religionsfagets teori og metode rent faktisk kan bidrage til at løse din sag. Overvej først, hvilken af de tre religionsmæssige ”veje” du kan gå inden for dit valgte emne:
Du skal også være opmærksom på, at du skal have noget brugbart og repræsentativt empiri. Dette er meget vigtigt, at du taler med din vejleder om.
2. Hvordan arbejder man i religion i de store skriftlige opgaver?
Metodiske overvejelser
Religionsfænomenologi. Religionsfænomenologi spiller en stor rolle, da vi her karakteriserer, forklarer og undersøger religiøse fænomener for at afdække religiøse strukturer og funktion. Man forsøger at lokalisere fænomenet i en tekst/observation. Dette fænomen laver man en komparativ analyse ud fra for at finde ligheder/forskelle med andre religioners brug af fænomenet. Eksempler på fænomener, du kan anvende: Myter (kaos, kosmos, privilegeret talesituation, ætiologiske forklaringer, paradigmatisk sandheder, kulturbringer/trickster), Etik (nytteetik/teologisk pligtetik / filosofisk pligtetik osv), apokalyptik, eskatologi, guder (immanent/ transcendent/ atropomorf/ teofani/ omnipotent/ omniscent/ monoteisme/polyteisme og monolatri), offertyper, mystik, rent/urent, helligt/profant, Axis Mundi, Ritualer (kultdrama (Jørgen Podeman-Sørensen), overgangsritualer (Arnold Van Gennep), vedligeholdelsesritualer, afværgerritualer), Max Webers karismateori. Dette er kun et lille udvalg af fænomener, og det er vigtigt, at du finder dybdegående teori om netop de fænomener, som er relevante for dig.
Religionshistorie. I denne tilgang undersøger du religioners kulturelle og historiske baggrund. Tilgangen ”låner” fra historiefaget, og det kan være relevant at undersøge: afsender/modtagerforhold, kontekst, tendens, repræsentativitet (elite/mainstream og maksimalisme/minimalisme) og selvfølgeligt om det er emic eller etic-syn.
Religionssociologi. Her analyserer du, hvad religiøse mennesker gør og hvorfor de gør det. Denne tilgang er båret af teorier, da du undersøger aktører gennem cases ved hjælp af teorier. Dette kan eksempelvis være Charles Glocks Deprivationsteori (Social deprivation, Økonomisk deprivation, Etisk deprivation, Organisk deprivation), Socialisationsteorien, Rational choice teorien, Teorien om søgen efter mening og tilknytning, Lewis Rambos konversionsteori, Lofland og Starks konversionsteori, Jan Hjärpes skala for religiøsitet.
Religionsfilosofiske teorier til at beskrive religion og religiøse tanker og funktioner. Denne kategori er lidt en hybrid, da den i praksis kan anvendes i religionsfænomenologi, religionshistorie og religionssociologi. Vi har her at gøre med en række teorier om, hvad religion er, gør og vil. Her kan man bl.a. anvende teorier fra Ludvig Feuerbach, Karl Marx, Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud, Emilé Durkheim, J.G. Frazer, Pascal Boyer, Richard Dawkins blandt andre.
Faglig skrivning
I religionsfaget er det vigtigt, at du er akademisk, og at du opretholder et neutralt og professionelt udefra-syn. Du skal ligeledes reflektere over:
Her kan du se eksempler på opgaveformuleringer og delafsnit fra SRPer med religion: Religion, Opgaveformuleringer Og Delafsnit I SRP
3. Videnskabsteoretiske begreber i religion
Videnskabsteoretisk er religion både et humanistisk og et samfundsvidenskabeligt fag, da religionsfaget studerer såvel menneskers kulturprodukter (humanistisk), som social organisering og adfærd (samfundsvidenskabeligt). Følgende begrebspar vil kunne være relevant i arbejdet med religion: