Rejser mellem skole og bopæl

Ungdomskort er et personligt periodekort med transportrabat til studerende på bl.a. ungdomsuddannelser, der giver dig ret til at rejse mellem din skole og bopæl. Derudover kan du køre med offentlig transport i hele dit takstområde – bor du for eksempel i København, kan du køre frit i hele hovedstadsområdet.
For at få et Ungdomskort, skal du først godkendes via www.ungdomskort.dk. Når du er godkendt til et Ungdomskort, skal du bestille og købe dit Ungdomskort hos trafikselskaberne. Herefter vil dit Ungdomskort blive sendt til dig.

Vigtig information fra Ungdomskort.dk (d. 3.maj 2017):

Når du tager Gymnasial supplering (GS), kan du kun få Ungdomskort til den periode, du er indskrevet. Det vil sige den periode, der er godkendt til SU.
Vær opmærksom på, at hvis du bliver sent indskrevet på et kortvarigt kursus, kan det være svært at nå at få et Ungdomskort, fordi der er ca. 14 dages leveringstid, og fordi kortet ikke kan være på mindre end 30 dage.
Hvis du for eksempel er indskrevet fra den 1. august til den 31. august, skal du søge senest den 16. juli for at nå at modtage et kort til perioden. At du eksempelvis først den 24. juli er bekendt med, at du skal begynde på uddannelsen, giver dig ikke ret til et kort.
Søg derfor i god tid og få eventuelt vejledning på dit uddannelsessted.
Har du kun Gymnasial supplering i juli måned, skal du for at nå at få Ungdomskort henvende dig på dit uddannelsessted, der skal tilrette din ansøgning for juli måned.