Musik A, Matematik A

Passer det, at logisk tænkende mennesker har nemmere ved musikteori? Kan man lave matematiske beregninger på instrumenters udformning og klang? Og er der også matematik i kompositoriske principper som parallelforskydning, imitation og sekvensering? Hvornår opstod jazz? Hvad er en fuga? Og hvad betingede, at Beatles slog så markant igennem?

Musik og matematik hænger overraskende godt sammen. Det er nemmere at skrive og forstå noder, når man har den bagvedliggende matematisk forståelse, og det er sjovt at kunne genkende og betjene sig af forskellige kompositionsteknikker. Denne studieretning er for dig, som er vild med musik og matematik og har lyst at arbejde analytisk og kreativt med begge fag. Gennem analyser af musik og musikrelaterede forhold og ved at arbejde med musikalske parametre og musikteori, både praktisk og teoretisk, opnår du større musikalsk kunnen og bevidsthed. Samtidig vil de historiske, samfundsmæssige og kulturelle dele af pensum give dig en større forståelse for omverdenen. Når du har musik på A-niveau, vil du også skulle arbejde med at arrangere, det vil sige omsætte musik til noder, hvilket udgør fagets skriftlige del. Det er ikke et krav, at du kan spille et instrument eller synge, men du skal som minimum have lysten og viljen til at lære det. Udover, at du vil komme til at spille musik i undervisningen, vil du som musikelev blive involveret i skolens liv, hvor musik naturligt indgår, f.eks. juleindledningen i Vor Frue Kirke, forårscafeen på gymnasiet, skolebandet og dimissionen i Tivoli. Lyder det vildt? Det er det også, men det er med garanti også både fagligt og personligt udviklende, og du er naturligvis med i det omfang, der passer til dig. Med matematik på højeste niveau får du de bedste forudsætninger for at forstå og anvende matematik bredt, og du kvalificerer dig til en lang række af videregående uddannelser.

Ved at følge linket til lectio, kan du se en oversigt over Musik A, Matematik A