Dette papir præsenterer en samlet vision og strategi for N. Zahles skole, repræsenteret i to skoleafdelinger, frem mod 2030.
Ud fra et kristent livssyn og på folkekirkens grund at fortsætte og videreudvikle den af Natalie Zahle grundlagte uddannelsesinstitution efter hver tids behov og på en sådan måde, at skolen udgør en uddannelsesmæssig enhed.
Gennem et samarbejde mellem de to afdelinger og mellem de forskellige persongrupper ved skolen, at skabe et inspirerende pædagogisk miljø, at sikre den bedst mulige undervisning på højt fagligt niveau, samt at give elever og lærere mulighed for medbestemmelse og medansvar for skolens hverdag.
Drive skole i henhold til friskoleloven og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (kombineret institution).
I hele sit virke at forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt at udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Ifølge skolens fundats er det skolens formål at videreudvikle skolen ud fra et kristent livssyn og i overensstemmelse med hver tids behov.
Natalie Zahles pædagogiske kongstanke var desuden, at undervisningen ikke alene skal udvikle elevernes intellekt, men hele personligheden.
At vores værdier og traditioner hviler på et kristent livssyn betyder for os i dag, at det enkelte menneske betragtes som enestående og værdifuldt, og at vi har, og tager, ansvar for hinanden og verden omkring os.
Vi lægger derfor vægt på faglighed, dannelse, tryghed, tillid og en respektfuld omgangstone og på, at vi er fælles om at udvikle hinandens faglige, personlige, sociale og demokratiske kompetencer.
Nøgleord for Zahles skole er dannelse og kompetence. Ved dannelse forstår vi en bred faglig viden og evnen til at forholde sig kritisk til viden, samt respektfuld optræden. Kompetence vil sige evnen til at omsætte sin viden til praksis og være bedst mulig kvalificeret til at møde de krav, der stilles på de videregående uddannelser og arbejdsmarkedet, og som stilles til en aktiv deltager i et demokratisk samfund.
”N. Zahles Skole er en skole efter hver tids behov”
For at opfylde og vedligeholde denne vision fokuserer vi på syv centrale parametre, der sikrer, at vores skole kontinuerligt udvikler sig i takt med samfundets behov og samtidig bevarer sine kerneværdier, som bygger på et anerkendende menneskesyn, faglighed, dannelse, tryghed, tillid og en respektfuld omgangstone.
N. Zahles Skole består af to skoleafdelinger, som hver har sine unikke kendetegn og styrker. Vi prioriterer at udfolde disse særpræg, samtidig med at vi aktivt søger værdimæssige, undervisningsmæssige og administrative synergier mellem afdelingerne. Dette fællesskab gør det muligt at skabe en stærkere og mere sammenhængende uddannelsesmæssig enhed, hvor vi kan trække på hinandens erfaringer og skabe en helhed, der understøtter både elever og lærere. Vores fælles mål er at udvikle hinandens og elevernes faglige, personlige, sociale og demokratiske kompetencer i en tryg og tillidsfuld ramme.
Skolens værdier er synlige i alle aspekter af vores dagligdag – både i aktiviteterne og i samspillet mellem elever, lærere og ledelse. Dette betyder, at alle har blik for deres medmennesker og udviser nærvær, medansvar og ansvar. Fælles ansvar understøtter vores fokus på tryghed og tillid, som skaber et inkluderende og respektfuldt læringsmiljø. En respektfuld omgangstone og stærke fællesskaber er afgørende for, at alle føler sig værdsatte og set, hvilket er fundamentet for at kunne udvikle elevernes dannelse og personlige kompetencer.
Vores undervisning er funderet i et stærkt læringsmiljø, hvor kvaliteten er tilpasset tidens krav og kontinuerligt videreudvikles gennem fagligt kvalificerede lærere og en solid evalueringskultur. Fagligheden er i sig selv et centralt element, men vi bruger den også til at skabe og styrke fællesskaber, der bidrager til elevernes dannelse. Vores elever forlader skolen som hele og dannede mennesker med evnen til at fordybe sig, reflektere over egen praksis og bidrage til det omgivende samfund. Dannelse og kompetence er her nøgleord, som skaber grobund for elevernes faglige, personlige og sociale udvikling.
Skolens pædagogiske praksis er baseret på dialogisk undervisning og varierede arbejdsformer, hvor løbende evaluering af elevernes læring sikrer, at både lærer og elev har fokus på de mest meningsfulde læringsmål. Vi arbejder kritisk og bevidst med teknologi for at sikre, at den anvendes, når det giver en pædagogisk værdi. Teknologianvendelsen sker altid med omtanke for elevernes dannelse, idet vi udvikler deres kritiske sans og kompetence til at navigere i en digitaliseret verden.
Vores lærere udmærker sig ved høje faglige kvalifikationer, pædagogiske evner og formidlingskompetencer. Vi lægger vægt på et respektfuldt samarbejde og vidensdeling, hvor lærere og ledelse forpligter sig på at understøtte hinandens udvikling. Skolens lærere deltager løbende i efteruddannelse og faglig udvikling, hvilket bidrager til at skabe et undervisningsmiljø præget af høj faglighed, dannelse og tryghed for eleverne. Vi er opmærksomme på, at nærvær og ansvar kræver en stærk ledelse i klasselokalet, så eleverne oplever et trygt og inspirerende læringsmiljø.
Vi sikrer tidssvarende og bæredygtige fysiske rammer, der er de bedst mulige for en byskole i hjertet af København. Bæredygtighed i dagligdagen er vigtigt for os, da vi ønsker at opdrage eleverne til at tage ansvar for deres miljø. Vores fysiske faciliteter er dimensioneret til at opfylde skolens formål om, at vores undervisning er tidssvarende, didaktisk velfunderet og understøtter elevernes dannelse og faglige kompetencer.
En solid økonomi er nødvendig for, at vi kan opfylde visionen om at være en skole, der danner og uddanner elever efter hver tids behov. En økonomisk robusthed gør os i stand til at levere faglig kvalitet, tiltrække dygtige og engagerede medarbejdere samt realisere vores pædagogiske mål. Denne økonomiske sikkerhed understøtter, at vi kan bevare et højt fagligt niveau og sikre, at skolens værdier fortsat præger alle aspekter af skolen.