Mundtlig fremstilling

Her kan du læse om gode råd til mundtlige prøver, særligt de mundtlige forsvar af DHO, SRO, SRP, hvor der ikke er forberedelsestid, og du derfor skal forberede dig hjemmefra. Se også siderne om talepapir/disposition og tjeklister til, hvad du skal medbringe til hver prøve under hver af de store skriftlige opgaver.

Hvordan forbereder du dig?

Øv dig på oplægget. Tag tid på, hvor lang tid det tager. Hold det for studiekammerater, familiemedlemmer eller din kat, sådan at du ved præcis, hvor lang tid det tager. Man har en tendens til at tale lidt hurtigt til en eksamen, men hvis man har øvet det et par gange eller fire på forhånd, så ved man, at man hverken har for meget eller for lidt materiale til at tale i 10 minutter, og at man ikke behøver være nervøs. Det vil sige, at du kan rette til, indtil du er dér, hvor du rammer tiden og har de mest centrale ting med i oplægget. Når du øver dit oplæg, så prøv at løfte hovedet op og kig på dem, du øver dig for. Kig skiftevis på den der spiller ”censor” og den der spiller ”eksaminator”, sådan at du vænner dig til at være i øjenkontakt og ikke læse højt fra dine papirer. Du kan også, når du forbereder dit oplæg, tænke over, hvilke slags spørgsmål, du forestiller dig, at du vil blive spurgt om, og her kan du også med fordel øve dig sammen med klassekammerater, som kan hjælpe dig med at forudse spørgsmål. Ifm. SRP i 3.g arrangeres et symposion, hvor du netop kan træne dette inden eksamen.

Hvis dit oplæg er i forbindelse med et forsvar af SRO eller SRP, skal du sørge for at nævne din problemformulering i oplægget. Den skal du nemlig svare på. Det er også en god idé at arbejde på dit oplæg på den måde, at du ikke bare holder dig til den opgave, som du har afleveret, men arbejder videre med dit projekt. Vis gerne, at du har tænkt videre og har styr på f.eks. videnskabsteori og -metoder, som ikke nødvendigvis står i din afleverede opgave, evt. fundet nye perspektiver, artikler, o.l. som kan give anledning til nye overvejelser. Det er særligt relevant ifm. SRPen i 3.g, hvor der går lang tid mellem aflevering og eksamen.

Skolen har også licens til en app, StudyMind, som du kan bruge, når du forbereder dig.

Hvad skal du have med?

Overvej i hvilken form du vil fremlægge dine materialer, f.eks. billeder, grafer, tekster, eller andet, men hav altid dine materialer med på en eller anden måde. Det giver dig en ro, at du ved, at du altid kan pege eller vise et tekststed eller en graf frem, sådan at du og lærerne nemmere kan forstå hinanden. Det er også en god idé at at have opgaven med i en printet udgave, hvis du bliver bedt om at uddybe noget i den. Hav en disposition med (brug gerne skabelonen til talepapir under hver af de store skriftlige opgaver) – print den ud og giv den til din eksaminator og censor. Du kan selv styre efter den, og du giver også eksaminator og censor en mulighed for lettere at følge dig – og hvis du så ikke når det hele, kan de se, at du havde en plan for fremlæggelsen, som de kan spørge ind til.

Hvordan håndterer du en dialog?

Det er vigtigt, at du ikke læser op fra din opgave eller et manuskript – med stikord på dit talepapir er du mere nærværende. Kig op og hav øjenkontakt med dine samtalepartnere. Husk, at der skal foregå en dialog! Du gør ikke nødvendigvis noget forkert, hvis din censor og eksaminator afbryder dig. Det gør de for at sikre sig, at I får en dialog. Du kan med fordel spørge, hvis du er i tvivl om, hvad der bliver spurgt om. Så taler man ikke forbi hinanden. Lyt til dine samtalepartnere. Man må godt trække vejret og tænke, inden man svarer. Hvis man bliver tør i halsen eller af andre årsager har brug for at trække vejret, så drik lidt vand. Det gør din eksaminator og censor også.