Visuelle fænomener i teori og praksis

Alle elever har i 1.g et af følgende tre kunstneriske fag: billedkunst C, mediefag C og musik C.
Elever der har valgt mediefag, har i 3.g på de fleste studieretninger mulighed for at opgradere faget til B-niveau.

I billedkunstfaget arbejder vi både teoretisk og praktisk med kunst.

Du får en forståelse for forskellige kunstneriske perioder fra renæssancen og op til den helt moderne samtidskunst med vægt på samtidskunsten, og vi arbejder med at analysere både malerier, skulpturer, installationer og visuelt materiale i bredere forstand, f.eks. fotografier og plakater.

Når vi arbejder praktisk, er det med afsæt i noget, vi har arbejdet teoretisk med. Det kan fx være, at du skal lave dit eget street-art værk i forbindelse med et forløb om street art, lave en vanitas-opstilling efter at have arbejdet med vanitas-motivet i 1600-tallets barokke malerier eller lave en model af en installation.

Du behøver ikke at kunne tegne og male pænt og korrekt for at vælge billedkunst. Det vigtigste er, at du har en interesse for kunst og visuelle medier og har lyst til også at arbejde praktisk med det.

Det er en uvurderlig gave til faget, at vi har byens mange museer og øvrige kunstneriske tilbud lige udenfor døren, og det benytter vi os af så meget som overhovedet muligt.

Billedserien er fra en cafe i oktober, hvor billedkunsteleverne arbejdede med forskellige samtidskunstnere.