Om faget tysk

Politisk, kulturelt, historisk og økonomisk er tysk et af de vigtigste sprog i Europa i dag. Tyskland er Europas mest folkerige stat, Danmarks største handelspartner og landets kulturelle indflydelse på omverdenen er stor. Tænk bare på komponister (Mozart og Rammstein), forfattere (Brødrene Grimm og Brecht) og kunstnere (Nolde og Gerhard Richter) gennem det 18., 19. og 20. århundrede. Eller måske ved du noget om Berlin, og om hvordan byen har udviklet sig efter genforeningen i 1990?

På N. Zahles Gymnasieskole tilbyder vi tysk på A- og B-niveau som fortsættersprog, dvs. at du skal have haft tysk i folkeskolen.

B-niveau’et er et 2-årigt forløb, som du eventuelt afslutter med en mundtlig eksamen. Det faglige mål er at kunne udtrykke sig mundtligt på et nuanceret, sammenhængende og nogenlunde flydende sprog om de tekster og emner, der er gennemgået i undervisningen

A-niveau’et kan du tage efter de første 2 år; eller du kan vælge tysk på A-niveau som studieretningsfag, der løber over 3 år. A-niveau’et afsluttes i begge tilfælde med en skriftlig – og evt. en mundtlig – eksamen. Det faglige mål er at kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt på et nuanceret og sammenhængende sprog om de tekster og emner, der er gennemgået i undervisningen. Gennem et samspil mellem fagene vil vi få et bredere kendskab til europæisk sprog og kultur.