Sprogenes verden

Hvor mange sprog findes der i verden? Hvorfor minder dansk mere om svensk end om fransk? Hvorfor forstår man ikke et klap af en finsk tekst? Hvorfor laver afrikanerne sådan nogle mærkelige klik-lyde? Kan man tale hollandsk uden at få ondt i halsen? Og hvornår talte man egentlig latin?

Det er nogle af de spørgsmål, man beskæftiger sig med i Almen sprogforståelse (AP), som er et tværfagligt sprogforløb i begyndelsen af 1.g.

Forløbet består af to dele, en almendel og en latindel, der samarbejder om at give eleverne en generel sprogforståelse, gøre dem interesserede i sprog og gøre det lettere og sjovere at lære flere sprog. Man får både sat grammatikken på plads, lærer om dialekter og sociolekter, og på hvilken måde verdens mange sprog hører sammen eller adskiller sig fra hinanden.

I latindelen lærer man at læse en let latinsk tekst og får et indblik i, hvilken betydning latin har haft for de europæiske sprog og for europæisk kultur.

På Zahle benytter vi bogen Sprogenes verden – en grundbog til Almen Sprogforståelse, som i øvrigt er skrevet af to af skolens lærere.

Få et indtryk af faget og bogen ved at gå til bogens hjemmeside: Sprogenes verden